0
0,00 DKK
0
Indkøbskurv (0)
Total 0,00 DKK
Produkt Antal Pris
TIL KASSEN

ODGAARDSERIEN

Efter tilfældigt at have stødt på hinanden via Instagram, besluttede vi allerede første gang, at jeg besøgte designer Margrethe Odgaard at lave en farveserie sammen. Serien skulle endelig ikke være en modeserie, for som Margrethe siger, så er mode noget, der bliver til ved hårdt arbejde og forsvinder atter efter en sæson, som dug for solen. Vi blev derfor begge enige om, at vi ville lave en serie, der havde større og mere blivende værdi samt rummer den dybde, som de hurtige modestrømninger sjældent får.

 

Margrethes force er klart at mestre spændende farvesammensætninger, og her er hun ikke bange for at udfordre os helt til det pirrelige.

 

I Odgaardserien har jeg har fået lov til at blande vores historiske og gode materialer ind i en farveverden, der på en anderledes og modig vis bygger bro mellem gammelt håndværk og moderne hjem. Jeg håber farveserien kommer til at bringe glæde blandt mange.

Odgaardserien

HØREVÆRNENE FORBEDREDE KONCENTRATIONEN

"Farverne taler ikke så meget til logikken,

men derimod til sanserne og kroppen.

De bringer varme ind i vores kølige nordiske hjem

og giver en følelse af omfavnelse."

Odgaardserien

HER BLANDES DER FARVER - I PLASTICLOMMERNE SES MARGRETHES OPRINDELLIGE OPLÆG

Odgaardserien

NYE ANSIGTER I BLANDERUMMET

Odgaardserien består af 12 farver i henholdsvis Linoliemaling, Satin Wood Oil og Aqualinum. Farverne passer godt sammen og kan blandes på kryds og tværs, som man lyster. Her går man altså aldrig galt i byen.

 

Odgaardserien består af følgende farver:

 

Pudderbrun, Flintegrå, Myntegrå,

Sølvgrøn, Figenrød, Kanelrød,

Vintergrøn, Rubinsort, Dronningeblå,

Kamillegul, Rødbedepink og Olivengul.

 

Farverne taler ikke så meget til logikken, men derimod til sanserne og kroppen. De bringer varme ind i vores kølige nordiske hjem og giver en følelse af omfavnelse. Flere af farverne er mørke, men følelsen af at rummene bliver ikke mindre af den grund. Mørke farver klæder mørke rum, og man kan i modsætning til en almindelig hvid, ”svømme” i farverne fra Odggardserien - de er en sanselig oplevelse.

Udover at bidrage med skønhed i form af farve og stoflighed, og at give dig mulighed for at indrette hjemmet med stor valgfrihed som f.eks. Satin Wood Oil til gulv, bord og stole, Aqualinum/Tempera til vægge, Linoliemaling til paneler, døre og gerikter, så bidrager farverne også med alle de kvalitet, vi kender fra restaureringsverdenen.

 

 

"Hermed slås, der et slag for,

at den almindelige forbruger kan anvende farver,

der er fri for plastik og andre

hormonforstyrrende stoffer"

 

 

Hermed slås der et slag for, at den almindelige forbruger endelig får mulighed for at anvende farver, der er sunde på den måde at forstå, at de er fri for plastik og tilhørende blødgørere og andre hormonforstyrrende stoffer. Samtidig er farverne alle diffusionsåbne, hvorved underlaget kan ånde, så fugt ikke spærres inde.

 

 

Odgaardserien

MARGRETHE OG FANNI KOM OMKRING LIGE I VORES HØJSÆSON

Odgaardserien

INSPEKTION PÅ FABRIKKEN, HER I FARVEKORTRUMMET

Odgaardserien kan, som alle vores farver, påføres de fleste allerede bemalede overflader med und-tagelse af Satin Wood Oil, der skal udlægges på en ren og sugende, ubehandlet bund.

 

Undervejs i forløbet blev Margrethe indstillet til Torsten og Wanja Söderbergprisen, der anses som den lille Nobelpris inden for design. Derved fik vi ekstra travlt for farveserien skulle gerne stå færdig til Margrethes udstilling på Röhsska Museet i Gøteborg, hvor prisen skulle overrækkes hende den 4. november 2016.

 

Heldigvis pådrog malerfirmaet Børge Haves Eftf. fra Vissenbjerg sig opgaven med malerarbejdet af lokalerne i Gøteborg. De har virkelig hængt i, for da det blev malet, skete det med nogle ufærdige prototyper af min nyudviklede Tempera. 

 

Tiden var i den grad efter os, men alt kom i hus til tiden og et stort tak for den flotte indsats.

I udstillingslokalet blev den 22 meter lange bagvæg opstrøget Aqualinum i fem baner af farverne, nævnt fra toppen: Rubinsort, Pudderbrun, Dronningeblå, Figenrød og Kanelrød. Farverne står så matte som skolekridt. De skal opleves i virkeligheden, billeder gør dem ingen ret.

 

"Undervejs i forløbet

blev Margrethe indstillet til Söderbergprisen"

 

 

Tempera, som lægger sig tæt op af Aqualinum, er en historisk maling, der idag mest er at finde i de inderste malingslag på altertavlerne i landets kirker. Vi fremstiller det ud fra følgende ingredienser: Pigmenter, Celluloselim, Vand og Linolie.

 

De brune podier er malet med Linoliemaling i farven "Rubinsort" på siderne, og egetræsfineren på toppen er blot olieret en enkelt gang med Satin Wood Oil i farven "Rubinsort". De grålige podier er malet med Linolie-maling i farven "Pudderbrun".

Odgaardserien

DENNIS FRA BØRGE HAVES EFT. ER HER NÆSTEN FÆRDIG

Odgaardserien

RENÉ ER I FULD GANG MED AT RIVE PERSISKRØD

I farveblandingsprocessen gik jeg lidt i bag-grunden. Jeg havde tusinde af andre ting, der skulle forberedes. Farver er ikke blot farver, de skal også virke i det praktiske og være rare at arbejde med. En anden grundsten for mig er, at farverne skal biddrage med noget godt for os og vores omgivelser.

 

 

"Odgaardserien har været

en spændende udfordring

for mig, og der er virkelig

blevet flyttet grænser"

 

 

En dag stødte jeg panden imod muren i forbindelse med, at jeg skulle have beregnet sikkerhedsdatablade over vores ny udviklede Tempera/Aqualinum. Jeg opgive at bruge Atamon i mine blanding, da den ikke er godkendt til malingsbrug. Det er det rene nonsens, fordi der er tale om en teknisk formalitetssag, da Atamon dagligt indtages igennem vores fødevarer.

Odgaardserien

SKULLE LIGE SE DEN FØRSTE KLADDE

Odgaardserien

TO VERDENER MØDES

Da jeg ved, at Tempera rådner i spandene i løbet af nogle uger uden nogen form for tilsætning af konservering, så måtte jeg nu tænke anderledes.

 

 

"Det blev til vel nok verdens

første frysbare maling,

så nu kan konserveringsmidler

helt og aldeles udelades

i vores produktion"

 

 

Det blev til vel nok verdens første frysbare maling. Spændt kom malingen i fryseren, og dagen efter tøede jeg den op igen med et overraskende godt resultat. Så nu kan konserveringsmidler helt og aldeles udelades i vores produktion. Jeg vil lade det være op til dig, hvordan du ønsker at opbevare din Tempera. Anvendes den ikke inden for et par uger, kan du vælge at fryse resterne ned eller selv irøre en smule Atamon.

Odgaardserien har været en spændende ud-fordring for mig, og der er virkelig blevet flyttet grænser.

 

"Jeg føler i det stille, at jeg

har skrevet en lille

bid ny Danmarkshistorie"

 

 

Jeg har selvfølgelig fremstillet nogle nye farver, og det kan være nok så spændende i sig selv. Men for mig har det vigtigste været, at jeg har lært en hel del nyt om min Tempera. Tidligere ville jeg have takket pænt nej tak til at fremstille Tempera i mørke farver, da de altid "flammede". Men nu har jeg lært et og andet om konsistens samt olie/vandforhold, og det er guld værd for den fremtidige produktion. Og så bliver det jo heller ikke ringere af, at den kan fryses. Jeg føler i det stille, at jeg har skrevet en lille bid ny Danmarkshistorie.

Odgaardserien

FANNI, MARGRETHES ASSISTENT, ER I FULD SVING

Odgaardserien
Odgaardserien

MARGRETHE ODGAARD

Margrethe Odgaard, her 37 år gammel er oprindeligt fra Vestjylland, men bor og arbejder i dag på Islands Brygge i København.

 

Er uddannet fra Danmarks Designskole i 2005. Undervejs i sin uddannelse opholdt hun sig på en skole på Rhode Island i et år, hvor hun lærte om tekstiler.

 

Margrethe har arbejdet for den franske virksomhed Epice i syv år, men blev selvstændig tekstildesigner i 2011. Hun har blandt andet designet for Hay, Muuto, Skagerak og Georg Jensen Damask.