ODGAARDSERIEN

Efter tilfældigt at have stødt på hinanden via Instagram, besluttede vi, allerede første gang jeg besøgte designer Margrethe Odgaard, at lave en farveserie sammen. Serien skulle endelig ikke være en modeserie, for som Margrethe siger, så er mode noget der bliver til ved hårdt arbejde, og forsvinder atter efter en sæson, som dug for solen. Vi blev derfor begge enige om, at vi ville lave en serie der havde større og mere blivende værdi, samt rummer den dybde, som de hurtige modestrømninger sjældent får.

 

Margrethes force er klart at mestre spændende farvesammensætninger, og her er hun ikke bange for at udfordre os, helt til det pirrelige.

 

I Odgaardserien har jeg har fået lov til at blande vores historiske og gode materialer ind i en farveverden, der på en anderledes og modig vis, bygger bro mellem gammelt håndværk og moderne hjem. Jeg håber den kommer til at bringe glæde, blandt mange.

Odgaardserien

ODGAARDSERIEN

Odgaardserien

HØREVÆRNENE FORBEDREDE KONCENTRATIONEN

Odgaardserien består af 12 farver, i henholdsvis Linoliemaling, Træolie og Tempera. Farverne passer godt sammen, og kan blandes på kryds og tværs som man lyster. Her går man altså aldrig galt i byen.

 

Farverne taler ikke så meget til logikken, men derimod til sanserne og kroppen. De bringer varme ind i vores kølige nordiske hjem, og giver en følelse af omfavnelse.

 

Flere af farverne er mørke, men følelsen af rummene bliver ikke mindre af den grund. Mørke farver klæder mørke rum, og man kan i modsætning til en almindelig hvid, ”svømme” i farverne fra Odggardserien - de er en sanselig oplevelse.

Odgaardserien

HER BLANDES DER FARVER - I PLASTICLOMMERNE SES MARGRETHES OPRINDELLIGE OPLÆG

Odgaardserien består af farverne:

 

Pudderbrun, Flintegrå, Myntegrå,

Sølvgrøn, Figenrød, Kanelrød,

Vintergrøn, Rubinsort, Dronningeblå,

Kamillegul, Rødbedepink og Olivengul.

 

 

Farverne er tilgængelige i 3 varianter:

 

Træolie, der er transparent,

Linoliemaling, der er blank og dækkende, og Tempera der er mat som kridt.

 

Dog fremstilles Dronningeblå kun som tempera, og enekelte af farverne i olieserien er udeladt.

 

Odgaardserien

NYE ANSIGTER I BLANDERUMMET

Odgaardserien

MARGRETHE OG FANNI KOM OMKRING LIGE I VORES HØJSÆSON

Udover at bidrage med skønhed i form af farve og stoflighed, og at give dig mulighed for at indrette hjemmet med stor valgfrihed som f.eks. Træolie til bord og stole, Tempera til vægge, Linoliemaling til paneler, døre og gerikter, så bidrager farverne også med alle de kvalitet vi kender fra restaureringsverdenen. Hermed slås der et slag for at den almindelige forbruger endelig får mulighed for at anvende farver, der er sunde, på den måde at forstå, at de er fri for plastik og tilhørende blødgørere og andre hormonforstyrrende stoffer.

 

Samtidig er farverne alle diffusionsåbne, hvorved underlaget kan ånde, så fugt ikke spærres inde.

 

Odgaardserien kan, som alle vores farver, påføres de fleste allerede bemalede overflader, med undtagelse af træolien, der skal udlægges på en ren og sugende, ubehandlet bund.

Undervejs i forløbet blev Margrethe indstillet til Torsten og Wanja Söderbergprisen, der anses som den lille Nobelpris inden for design. Derved fik vi ekstra travlt, for farveserien skulle gerne stå færdig til Margrethes udstiling på Röhsska Museet i Gøteborg, hvor prisen skulle overrækkes hende den 4. november 2016.

 

Heldigvis pådrog malerfirmaet Børge Haves Eftf. fra Vissenbjerg sig opgaven med malerarbejdet af lokalerne i Gøteborg. De har virkelig hængt i, for da det blev malet, skete det med nogle ufærdige prototyper af min nyudviklede Tempera.  Tiden var i den grad efter os, men alt kom i hus til tiden. Tak for den flotte indsats.

Odgaardserien

INSPEKTION PÅ FABRIKKEN, HER I FARVEKORTRUMMET

Odgaardserien

DENNIS FRA BØRGE HAVES EFT. ER HER NÆSTEN FÆRDIG

I udstillingslokalet blev den 22 meter lange bagvæg opstrøget Tempera i 5 baner i farverne, nævnt fra toppen: Rubinsort, Pudderbrun, Dronningeblå, Figenrød og Kanelrød. Farverne står så matte som skolekridt. De skal opleves i virkeligheden, billeder gør dem ingen ret.

 

Tempera er en historisk maling, der idag mest er at finde i de inderste malingslag på altertavlerne i landets kirker. Vi fremstiller det ud fra følgende ingredienser: Pigmenter, celluloselim, vand og linolie.

 

De brune podier er malet med Rubinsort Linoliemaling på siderne, og egetræsfineren på toppen er blot olieret en enkelt gang med Rubinsort Træolie. De grålige podier er malet med Linoliemaling i farven Pudderbrun.

Odgaardserien

RENÉ ER I FULD GANG MED AT RIVE PERSISKRØD

I farveblandingsprocessen gik jeg lidt i baggrunden. Jeg havde tusinde af andre ting der skulle forberedes. Farver er ikke blot farver, de skal også virke i det praktiske, og være rare at arbejde med. En anden grundsten for mig, er at farverne skal biddrage med noget godt, for os og vores omgivelser.

 

En dag stødte jeg panden imod muren. I forbindelse med at jeg skulle have beregnet sikkerhedsdatablade på Temperaen, måtte jeg opgive at bruge Atamon i mine blanding, da den ikke er godkendt til malingsbrug. Det er selvfølgelig det rene nonsens, og der er tale om en teknisk formalitetssag, da Atamon dagligt indtages igennem vores fødevarer.

 

 

 

Odgaardserien

SKULLE LIGE SE DEN FØRSTE KLADDE

Odgaardserien

TO VERDENER MØDES

Da jeg ved, at Tempera rådner i spandene i løbet af nogle uger, uden nogen form for tilsætning af konservering, så måtte jeg nu tænke anderledes.

 

Det blev til vel nok verdens første frysbare maling. Spændt kom malingen i fryseren, og dagen efter tøede jeg den op igen med et overraskende godt resultat. Så nu kan konserveringsmidler helt og aldeles udelades i vores produktion.

 

Jeg vil lade det være op til dig, hvordan du ønsker at opbevare din Tempera. Anvendes den ikke inden for et par uger, kan du vælge at fryse resterne ned, eller evt. selv irøre en smule Atamon.

Odgaardserien har været en spændende udfordring for mig, og der er virkelig blevet flyttet grænser.

 

Jeg har selvfølgelig fremstillet nogle nye farver, og det kan være nok så spændende i sig selv. Men for mig har det vigtigste været, at jeg har lært en hel del nyt om min Tempera.

Tidligere ville jeg have takket pænt nej tak til at fremstille Tempera i mørke farver, da de altid "flammede". Men nu har jeg lært et og andet om konsistens, og olie/vandforhold, der er guld værd for den fremtidige produktion. Og så bliver det jo heller ikke ringere af at den kan fryses.

 

Jeg føler i det stille, at jeg har skrevet en lille bid ny Danmarkshistorie.

Odgaardserien

FANNI, MARGRETHES ASSISTENT ER I FULD SVING

Odgaardserien
Odgaardserien

PRODUKTBESKRIVELSE

Margrethe Odgaard, her 37 år gammel er oprindeligt fra Vestjylland, men bor og arbejder i dag på Islands Brygge i København.

 

Er uddannet fra Danmarks Designskole i 2005. Undervejs i sin uddannelse opholdt hun sig på en skole på Rhode Island i et år, hvor hun lærte om tekstiler.

 

Margrethe har arbejdet for den franske virksomhed Epice i syv år, men blev selvstændig tekstildesigner i 2011. Hun har blandt andet designet for Hay, Muuto, Skagerak og Georg Jensen Damask.