DEN GAMLE BY

Vi kender alle Den Gamle By i Aarhus, som en herlig tidslomme fra forgangne tider, hvor livet var meget anderledes end nu. Andre livsbetingelser, andre sæder og skikke, en helt andet kontekst om dagligdagen. Det er som at besøge fortidens fremmede land og det føles lige fascinerende hver gang man træder indenfor i de gamle huse eller spadserer rundt på de toppede brosten.

 

En ting har man dog været universelt enige om på tværs af generationerne, og det er glæden ved at udsmykke sit hjem efter skiftende tiders æstetiske opfattelse af indretning og farvesætning. Og her har vi kunnet bidrage med vores ekspertise og med Oliereven Pasta af netop den rene kvalitet, som restaureringsprojekterne har fordret.

DEN GAMLE BY

MØNTMESTERGÅRDENS VINDUER ER MALET I ITALIENSKRØD

DEN GAMLE BY

FUGLETAPETET OG DEN MARMOREDE DØR ER MALET I LINOLIEMALING FRA LINOLIE & PIGMENT

DEN GAMLE BY

SMUKT UDFØRT HÅNDVÆRK

I forbindelse med at Den Gamle Bys Malerværksted selv havde fremstillet et pariserblåt pigment, som de skulle anvende til restaureringen af Møntmestergården, blev kontakten mellem Den Gamle By og Linolie & Pigment skabt.

 

De havde store problemer med at pigmenterne agglomererede (samlede sig i klumper). Der skulle en god rivning af pigmentet i linolie til, førend det blev til en maling, der var til at arbejde med.

Det var ikke med min gode vilje, at jeg sagde ja til invitationen til at kigge derop, for deres malerværksted havde altid sværget til selv at ville fremstille sine malinger. Men det tog ikke malersvendene mange minutter efter at have åbnet nogle dåser med Oliereven Pasta, førend de kunne mærke en tydelig forskel. Herved fik jeg det pariserblå pigment med hjem, hvor jeg rev det på trevalsen. Farven kan opleves i Møntmestergårdens trappeopgang, hvor det nu udgør en del af marmoreringen på balustre og gelænder.

 

Siden den dag har vi leveret Oliereven Pasta til de fleste af de arbejder på museets huse, som bliver lavet med Linoliemaling. I modsætning til vore dages nedtonede og minimalistiske indretning, var fortidens interiører typisk en særdeles farverig affære, og med den unikke samling af historiske bygninger, hvoraf enkelte har rødder helt tilbage i renæssancen, er det en bredspektret opgave at bevare og restaurere disse.

DEN GAMLE BY

ALT PÅ DENNE FACADE ER MALET MED LINOLIEMALING

DEN GAMLE BY

HER ER MARMORERET MED DEN NOGET SÅ KOSTBARE CINNOBERRØDE LINOLIEMALING

DEN GAMLE BY

GULVENE ER MALET MED EN GULDOKKER SOM HOVEDFARVE

Af andre spændende historiske farver har jeg også revet ægte cinnoberrødt til Møntmestergården (den orangerøde farve, der er nok så anvendt i Kina). Pigmentet koster i omegnen af 10.000 kr. kiloet, og jeg anvendte 2 kg til fremstillingen af 1 liter maling. Den cinnoberrøde maling kan ses på første sal, hvor den er anvendt i marmoreringen af døre og paneler.

 

 

Hvert år plejer vi at deltage i Den Gamle Bys årlige håndværkerweekend, hvor vi gerne medbringer valsen, så vi på malernes værksted kan demonstrere for nysgerrige sjæle, hvorledes malingen igennem flere århundreder er blevet til.

 

Hold øje med denne weekend, det kan være at vi er der, og uanset hvad, så er det bare skønt at opleve livet i byen, og at se håndværkerne med stor entusiasme gå til hånde udi de gamle materialer og teknikker.

DEN GAMLE BY

UDENDØRS HOLDER LINOLIEMALING LÆNGE